1. Metody i narzędzia pracy z rodzinami z dziećmi:
• Przegląd metod:
- metoda indywidualnego przypadku,
- podejście systemowe,
- podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (TSR),
- praca na zasobach.
• Zastosowanie genogramu, ekogramu, karty VIP-a, skalowania motywacji i arkuszy diagnozy.
• Znaczenie diagnozy pozytywnej i negatywnej w pracy asystenta rodziny.
2. Praca z rodziną zobowiązaną przez sąd do współpracy z asystentem rodziny:
• Podstawy prawne.
• Sposób formułowania celów i planu pracy.
• Współpraca z kuratorem sądowym, przygotowanie opinii.
3. Praca z rodziną z problemem przemocy:
• Formy przemocy: fizyczna, psychiczna, seksualna, ekonomiczna.
• Rola asystenta rodziny jako członka zespołu interdyscyplinarnego.
• Rola i zadania Asystenta Rodziny w procedurze „Niebieskie Karty”.
4. Praca asystenta rodziny z rodzicami biologicznymi w przypadku umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej:
• Przygotowanie do powrotu dziecka do domu.
• Współpraca z koordynatorem pieczy zastępczej.
5. Praca z rodziną z problemem zdrowia psychicznego i/lub niepełnosprawnością intelektualną:
• Ocena zdolności opiekuńczych rodziców.
• Planowanie wsparcia rodziny w codziennym funkcjonowaniu.
6. Dokumentowanie pracy z rodziną – dobre praktyki i przykłady dokumentów:
• Plan pracy z rodziną.
• Karta rodziny, arkusze diagnostyczne i scenariusze rozmów.
7. Warsztat: analiza przypadków i opracowanie planów działań:
• Studium przypadku: rozpoznanie problemów i zasobów.
• Formułowanie celów, wybór metod działania.
• Przygotowanie planu pracy z rodziną.
8. Trening kompetencji zawodowych i interpersonalnych asystenta rodziny:
• Budowanie relacji, komunikacja wspierająca, reagowanie na opór.
• Trening technik TSR:
- pytania o cud,
- pytania o skalę,
- pytania o wyjątki.
• Symulacja rozmowy z rodziną, informacja zwrotna.
9. Odpowiedzi na pytania.
Pomoc społeczna, zdrowie