Sprawozdanie finansowe za 2024 r. Jak je sporządzić?

Celem naszego szkolenia będzie:

  • przedstawienie zmian w przepisach w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości finansowej.
  • podniesienie i usystematyzowanie wiedzy uczestników w tym zakresie.
  • omówienie indywidualnych problemów związanych z przygotowaniem ksiąg rachunkowych do sporządzenia sprawozdawczości finansowej.

Program

  1. Zasady ogólne oraz terminy sporządzania sprawozdania finansowego
  1. Rekomendacje Komitetu Standardów Rachunkowości dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego za 2024 r.;
  2. Zasady sporządzania i przekazywania sprawozdania finansowego;
  3. Forma oraz terminy sporządzania i przekazywania sprawozdania finansowego;
  4. Podpisy na sprawozdaniu finansowym, w tym w przypadku wspólnej obsługi w formie CUW;
  5. Wzajemne rozliczenia między samorządowymi jednostkami organizacyjnymi – zasady funkcjonowania pozabilansowego konta 976;
  6. Obowiązek publikacji sprawozdania finansowego w BIP;
  7. Obowiązek badania sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego
  1. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
  1. Zasady sporządzania bilansu;
  2. Omówienie poszczególnych pozycji aktywów;
  3. Omówienie poszczególnych pozycji pasywów.
  1. Bilans jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego:
  1. Zasady sporządzania bilansu;
  2. Metody wyceny bilansowej aktywów i pasywów;
  3. Omówienie poszczególnych pozycji aktywów;
  4. Omówienie poszczególnych pozycji pasywów.
  1. Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego (wariant porównawczy):
  1. Zasady sporządzania rachunku zysków i strat;
  2. Sposób ujęcia dochodów budżetu w księgach rachunkowych;
  3. Zasady ewidencji przychodów na kontach grupy „7”;
  4. Sposób ujęcia wydatków budżetowych w księgach rachunkowych;
  5. Zasady ewidencji kosztów na kontach grupy „4” i grupy „7”;
  6. Metoda ustalenia wyniku finansowego – wariant porównawczy.
  1. Zestawienie zmian w funduszu jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego:
  1. Zasady sporządzania zestawienia zmian w funduszu jednostki;
  2. Omówienie pozycji zwiększających fundusz jednostki;
  3. Omówienie pozycji zmniejszających fundusz jednostki;
  4. Technika ustalania obrotów konta „800 – Fundusz jednostki”.
  1. Informacja dodatkowa:
  1. Zasady ogólne sporządzania informacji dodatkowej;
  2. Zakres informacji dodatkowej;
  3. Zasady wypełniania poszczególnych pozycji informacji dodatkowej
  1. Jak sprawdzić poprawność sprawozdania finansowego czyli omówienie wzajemnych powiązań między poszczególnymi elementami sprawozdania finansowego.