Aspekty finansowo-księgowe projektów

Cel szkolenia: Uaktualnienie i wzbogacenie wiedzy z zakresu aspektów finansowo-księgowych projektów UE 2014-2020 i planów na nową perspektywę 2021-2027

Korzyści: uczestnicy otrzymają praktyczne wskazówki jak prawidłowo prowadzić wyodrębnioną księgowość projektu, kto i jak powinien opisywać dokumenty księgowe w projekcie, co robić w przypadku korekt, jak powinna być prowadzona współpraca na linii księgowość – finanse projektu, jak zachować trwałość projektu, jak przygotować projekt do kontroli od strony finansowej, jak bronić kwalifikowalności wydatków, w tym szczególne przypadki w okresie pandemii, jak postępować z VAT w projektach, jak przygotować się do nowej perspektywy finansowej i w jaki sposób zastosować uproszczenia

1. Wyodrębniona księgowość w prawie unijnym;
2. Konsekwencje finansowe braku wyodrębnienia księgowego wydatków projektowych;
3. Kiedy nie stosujemy wyodrębnionej księgowości – jakie powinny być zmienione zapisy w związku z tym
 w Polityce rachunkowości;
4. Specyfika księgowania wydatków projektowych w samorządach;
5. Przykłady prawidłowych zapisów w Polityce rachunkowości;
6. Uspójnienie Instrukcji obiegu i kontroli dokumentacji księgowej z wymogami projektu, wytycznymi
 i instrukcjami;
7. Wydatki poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie a ich księgowanie i rozliczanie w SL2014;
8. Przebieg kontroli księgowej dokumentacji;
9. Najczęściej popełniane błędy w księgowości projektowej;
10. Wydatki niekwalifikowane jak i kiedy skorygować księgowo;
11. Prawidłowe dokumentowanie wydatków projektowych – opisy, kto kiedy ich dokonuje;
12. Karta rozliczenia wydatków we wniosku o płatność - podstawowe informacje od pionu finansowo-księgowego.
13. Jak postępować z budżetem projektu w okresie pandemii – jakie zmiany są dopuszczalne – aktualizacja specustawy funduszowej na 2021 r.
14. Kiedy można kwalifikować wydatki w okresie pandemii, pomimo iż cele nie zostały osiągnięte;
15. Jak utrzymać i opłacać personel projektu w okresie pandemii.
16. Kary umowne w projektach i ich ujmowanie księgowe oraz finansowe – różne przypadki;
17. VAT w projektach;
18. Zamykanie finansowe projektu, kontrole w okresie trwałości, w tym kontrole VAT;
19. Zwroty w okresie trwałości;
20. Doświadczenia mijającej perspektywy a plany na 2021-2027 – więcej uproszczeń, środki Krajowego Planu Odbudowy.