17 kwietnia 2024
Szanowni Państwo,
w imieniu Centrum Szkoleniowego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej serdecznie zapraszam na spotkanie stacjonarne odbywające się w ramach
FORUM SEKRETARZY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
w dniu 17 kwietnia 2024 r
Sala Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego
Ul. Mickiewicza 41, 70-383 Szczecin
Zakończenie i rozpoczęcie kadencji w samorządzie.
Przedłużenie o pół roku pięcioletniej kadencji jednostek samorządu terytorialnego znacząco zmieniło cykl pracy organów samorządowych. W trakcie spotkania zostaną szczegółowo wyjaśnione procedury związane z zakończeniem i rozpoczęciem kadencji takie jak np.: podsumowanie działalności i zakończenie pracy komisji, sprawozdania z działalności rady i radnych, zakończenie inicjatyw uchwałodawczych. Ponadto, omówiona zostanie organizacja i przebieg pierwszej sesji nowego samorządu, w tym wybór przewodniczącego i jego zastępców, co jest fundamentalne dla prawidłowego rozpoczęcia nowej kadencji. Szczególnie ważne jest także właściwe działanie pracowników obsługujących organ uchwałodawczy w kontekście obiegu dokumentacji i rozliczenia się z niej przez radnych. Podjęty zostanie także temat procedury związanej z powoływaniem komisji, zakresem ich działania oraz składem. Uczestnicy forum zgłębią wiedzę dotyczącą składania oświadczeń majątkowych oraz zapoznają się z najnowszym orzecznictwem dotyczącym diet radnych.
Uczestnictwo dla członków forum w ramach składki. Możliwość uczestnictwa dodatkowej osoby np. z biura rady w cenie 245 zł.
Dla osób niezrzeszonych cena wynosi 490 zł
Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Prosimy o przesyłanie karty zgłoszenia do 15 kwietnia 2024 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl.
W kwestiach związanych ze wstąpieniem do Forum Sekretarzy prosimy kontaktować się z Koordynatorem Forum:
Andrzejem Pożyczka, tel. 725 302 319
PROGRAM SPOTKANIA:
- Rada nowej i starej kadencji a termin wyborów samorządowych.
- Zadania pracowników obsługujących radę i sejmik na przełomie kadencji.
- Podsumowanie i zakończenie działalności rady i sejmiku:
a) Zakończenie prac komisji stałych i doraźnych.
b) Postępowanie ze sprawami rozpatrywanymi przez komisje ds. skarg, wniosków i petycji oraz komisję rewizyjną.
c) Niezakończona inicjatywa uchwałodawcza a koniec kadencji. - Pierwsza sesja nowej kadencji.
a) Organizacja, zwołanie i porządek obrad.
b) Ślubowanie radnych i prezydenta.
c) Wybór przewodniczącego rady/sejmiku i jego zastępców.
d) Wybór zarządu powiatu i województwa
e) Powołanie komisji stałych, ustalenie ich zakresu działania oraz składu osobowego. - Statut gminy/powiatu/województwa jako podstawa przebiegu obrad
a) quorum
b) Głosowanie
- jawne, a głosowanie imienne
- głosowanie tajne
c) Wyniki głosowania i sposób ich liczenia
d) Rodzaje większości
e) Wnioski formalne - Uchwały w ścieżce, czyli co zrobić z niepodjętymi projektami
- Procedowanie nowych projektów uchwał
a) Inicjatywa uchwałodawcza
b) Ścieżka uchwałodawcza, czyli obieg dokumentów w jednostce
c) Procedowanie w toku sesji rady/sejmiku:
d) Forma uchwał - Oświadczenia majątkowe składane na początku kadencji.
- Diety radnych wobec najnowszego orzecznictwa.
- Pytania i odpowiedzi.
Prowadzący:
Joanna Martyniuk - Placha - radca prawny, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego, Dyscyplina: nauki prawne. Wieloletni praktyk, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, samorządowego, ustawy o finansach publicznych, ustawy o dostępie do informacji publicznej, zamówień publicznych a także wydatkowania środków w ramach programów unijnych. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia dla pracowników administracji publicznej jak i wykładowca na studiach podyplomowych. Wieloletni radca prawny rady miasta jednego z dużych miast wojewódzkich.
Współautorka komentarza do ustawy o samorządzie gminnym (Rok wydania: 2023, CH BECK), oraz licznych publikacji z zakresu prawa samorządowego.
Rafał Miszczuk - Politolog, doktorant Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Szczecińskiego, absolwent studiów Master of Business Administration w Wyższej Szkole Bankowej. Dyrektor Biura Rady Miasta Szczecin oraz Pełnomocnik Prezydenta Szczecina ds. organizacji wyborów. Specjalizuje się we wszystkich aspektach działalności samorządu gminnego i powiatowego. Autor licznych szkoleń i publikacji naukowych dotyczących prawa wyborczego i jego praktycznego zastosowania.
Współautor komentarza do ustawy o samorządzie gminnym (Rok wydania: 2023, CH BECK), oraz licznych publikacji z zakresu prawa wyborczego.
Prosimy o przesyłanie karty zgłoszenia do 15 kwietnia 2024 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl