w dniach 28-29 listopada 2022., w Hotelu Golden Tulip w Międzyzdrojach

Program spotkania:

I Dzień, 28 listopada 2022 godz.  13.30.00 -16.30

1. Zasady ogólne postępowania administracyjnego - omówienie kluczowych zasad ogólnych postępowania administracyjnego określonych w KPA oraz ich skutków na sposób prowadzenia postępowania przez organ

2. Współpraca międzygminna – rozwiązania ustrojowe

- omówienie kluczowych form współpracy międzygminnej regulowanej przepisami ustawy o samorządzie
 gminnym (związek międzygminny, porozumienie, stowarzyszenie) z podkreśleniem praktycznych
 aspektów prawnych,
- wskazanie alternatywnych form współpracy (spółka międzygminna, grupy zakupowe).

Prowadzący: Maciej Kiełbus - Partner współkierujący Działem Prawa Administracyjnego Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, ekspert prawny ogólnopolskich i regionalnych organizacji samorządowych, autor licznych publikacji dotyczących systemu gospodarki odpadami komunalnymi, redaktor naczelny czasopisma PRAWO DLA SAMORZĄDU; członek zespołu doradczego do spraw systemowych rozwiązań w zakresie gospodarki odpadami przy Ministrze Klimatu i Środowiska, aktywny uczestnik prac sejmowych i senackich nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach

3. Współpraca na gruncie zamówień publicznych

- charakterystyka współpracy na gruncie P.z.p.
- współpraca zamawiających w przestrzeni JST w formule centralnych zamawiających,
- współpraca w formule grup zakupowych

Prowadzący: Konrad Różowicz - Partner kierujący Działem Prawa Zamówień Publicznych Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu. Autor szeregu publikacji naukowych i popularnonaukowych dotyczących zamówień publicznych oraz prawa administracyjnego, doświadczony trener prowadzący liczne szkolenia dla zamawiających i wykonawców działających w branży odpadowej. Doradca prawny jednostek samorządu terytorialnego i spółek komunalnych w licznych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w trybie in house.

II Dzień, 29 listopada 2022 godz.  10.00 -14.00

1 Dostęp do informacji publicznej w świetle praktyki oraz najnowszego orzecznictwa:

a) kwalifikowanie informacji do kategorii informacji publicznej na wybranych przykładach;
b) informacja publiczna przetworzona;
c) podmioty uprawnione do żądania udostępnienia informacji publicznej, ze szczególnym
 uwzględnieniem małoletnich oraz innych organów administracji publicznej;
d) pojęcie "nadużycia prawa do informacji publicznej" oraz jego znaczenie w praktyce;
e) ograniczenia w udostępnieniu informacji publicznej (tajemnica przedsiębiorstwa, ochrona
 prywatności);
f) tryb postępowania w sprawie wniosku o dostęp do informacji publicznej w sytuacjach, gdy:
- żądane informacje stanowią informacje publiczne;
- żądane informacje stanowią informacje publiczne przetworzone;
- żądane informacje nie stanowią informacji publicznych;
- występują przeszkody techniczne w udostępnieniu żądanych informacji publicznych;
- występują przeszkody merytoryczne w udostępnieniu żądanych informacji publicznych;
- występuje "nadużycie prawa do informacji publicznej";
g) przykłady prawidłowych i błędnych uzasadnień decyzji odmawiających udostępnienia informacji
 publicznych;
h) możliwe sankcje za naruszenie przepisów o dostępie do informacji publicznej.

2) Petycje, wnioski, skargi - kwestie materialne, formalne i problemy praktyczne:

a) różnice pomiędzy petycjami, wnioskami, a skargami;
b) organy właściwe do rozpatrywania petycji, wniosków i skarg (w tym na zarządy spółek komunalnych) oraz problematyka (dopuszczalność) sporów o właściwość w tym zakresie;
c) tryby postępowania w sprawach petycji, wniosków i skarg;
d) braki formalne petycji, wniosków skarg i zasady ich uzupełniania;
e) przykłady prawidłowych i błędnych uzasadnień informacji o sposobie załatwieniu petycji, skarg i wniosków oraz ich wpływ na legalność podejmowanych aktów;
f) możliwe sankcje za naruszenie przepisów o petycjach, wnioskach i skargach. 

Prowadzący:

Sebastian Wojciechowski – radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Szczecinie (OIRP w Szczecinie), członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie, z wieloletnim doświadczeniem w bieżącej obsłudze jednostek samorządu terytorialnego i jednostek Skarbu Państwa, podmiotów gospodarczych krajowych i zagranicznych z branży produkcyjnej, usługowej i budowlanej oraz osób fizycznych. Specjalista w dziedzinach prawa administracyjnego, a w szczególności ochrony środowiska, dróg publicznych.

Dennis Warcholak – radca prawny przy OIRP w Szczecinie, wieloletni pracownik urzędów administracji samorządowej, członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie. Zajmuje się szeroko rozumianą obsługą jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego oraz spółek komunalnych we wszystkich obszarach prawa.

Prosimy o przesyłanie karty zgłoszenia do 22 listopada 2022 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl.

Szczegółowy program szkolenia