Przedmiot Forum:

Program spotkania tym razem koncentruje się na skutecznym przeprowadzaniu audytów dostępności, wykorzystaniu odpowiednich narzędzi oraz tworzeniu rzetelnych raportów z audytów. Uczestnicy zapoznają się z metodologią audytów dostępności, ucząc się jak korzystać z checklist, analizować wyniki oraz przygotować dokumentację, która pomoże w identyfikacji oraz eliminacji barier. Spotkanie ma na celu dostarczenie praktycznych umiejętności potrzebnych do przeprowadzania kompleksowych audytów dostępności w różnych przestrzeniach.

 Cele spotkania:

  • Zdobycie wiedzy na temat narzędzi i checklist używanych w audytach dostępności.
  • Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia szczegółowych raportów z audytów dostępności.
  • Poznanie najlepszych praktyk audytowych, które zapewnią zgodność z przepisami prawa dotyczącymi dostępności.

 Korzyści z uczestnictwa w spotkaniu:

  • Zwiększenie efektywności audytów dostępności dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi i checklist.
  • Umiejętność przygotowywania precyzyjnych raportów z audytów, które wspierają procesy decyzyjne.
  • Lepsze przygotowanie do zarządzania dostępnością w organizacjach zgodnie z obowiązującymi normami.

 Uczestnicy dzięki udziałowi w zajęciach dowiedzą się m.in. o:

  • Metodologii audytu dostępności – jak prawidłowo przeprowadzać audyt dostępności w różnych przestrzeniach i dla różnych grup użytkowników.
  • Pracy z narzędziami i checklistami audytowymi – jak wykorzystać dostępne narzędzia, aplikacje i checklisty do identyfikowania barier w dostępności.
  • Analizie przestrzeni pod kątem dostępności –będą potrafili oceniać fizyczne i cyfrowe środowisko pracy, aby wykryć ewentualne problemy w dostępie do usług i przestrzeni.
  • Sposobach tworzenia raportów audytowych – jak prawidłowo dokumentować wyniki audytu, przedstawiając je w formie zrozumiałej dla decydentów, z jasno określonymi rekomendacjami i planem działań naprawczych.
  • Zastosowaniu najlepszych praktyk w zakresie dostępności – jak wdrażać rozwiązania zgodne z normami prawnymi i międzynarodowymi standardami dostępności, aby zapewnić pełną zgodność z przepisami.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:

  1. Wprowadzenie do audytu dostępności:
  • Definicja audytu dostępności i jego znaczenie w procesie zapewniania zgodności z przepisami prawa.
  • Przegląd podstawowych narzędzi i metod, wykorzystywanych w audytach dostępności.
  1. Narzędzia i checklisty do audytów dostępności:
  • Prezentacja popularnych narzędzi i checklist, wykorzystywanych w audytach np. aplikacje, formularze, standardy branżowe.
  • Jak dostosować checklisty do specyfiki organizacji i przestrzeni?
  1. Przeprowadzanie audytu dostępności w praktyce:
  • Ćwiczenia praktyczne: analiza przykładowych audytów dostępności.
  • Rozpoznawanie barier i ocenianie zgodności z przepisami.
  1. Raportowanie wyników audytu i rekomendacje:
  • Tworzenie raportów audytowych: jak zebrać dane? co uwzględnić? jak formułować rekomendacje?
  • Przykłady dobrych praktyk w raportowaniu wyników audytów dostępności.
  1. Podsumowanie i pytania:
  • Omówienie najważniejszych narzędzi i technik audytowych.
  1. Odpowiedzi na pytania uczestników, dzielenie się doświadczeniami.

Prowadząca Forum: Agata Spała-Zakrzewska - specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia I doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna I współautorka standardów dostępności I publikacji m.in: „Ramowe wytyczne w projektowaniu obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP); „Standard dostępności POZ”; „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.